varkeneller

Were here, were queer, get used to it!

Frågor man inte ställer.

Kategori: jämnställdhet

Jag är nog en ovanligt nyfiken person. Jag hade älskat om det, med varje människa, kom en roman om vad dom gjort i sina liv, deras åsikter, farmtidsdrömmar, vad hen identifierar sig som osv. Fan vad underbart det hade varit. Jag hade utantvekan läst alla frånpärm till pärm, hur ointressant det än hade varit, i hopp om att hitta något intressant. 
Nu finns det inga sådana böcker, och det är kanske tur, men man kan ju fortfarande ta reda på saker på andra sätt. Det vanligaste, antar jag, är att fråga. 
Det vissa verkar glömma är att vissa frågor inte är till för att ställas, åtminstonde inte till folk som man inte är nära vän med. 
Här är några av dom som jag kom på:
  • Är du oskuld? -Vad vinner man på att veta det? Personen kommer inte att behandla dig annorlunda i något av fallen, och det är inte ens säkert att ni har samma åsikt om vad som räknas som sex. En ganska privat fråga för vissa, och enl mig är den dessutom onödig. (Jag gissar att denna fråga oftast kommer upp när man är i min ålder, inte när man är typ 35, men ändå). 
  • Varför är du singel? -Om man är singel beror det väll oftast på att man inte har hittat någon som man är kär i, och som besvarar ens känslor. Men det kan ju bero på mycket annat, som är mer privat. Jag förstår inte ens varför man skulle ställa en sån fråga från början, men har hört den ställas ett par gånger. 
  • Varför går du hos psykolog? -Både fått frågan själv, och hört andra få den. Vill man att andra ska veta det så berättar man det, blir otroligt pinsamt om någon frågar och man inte vill svara. 
  • Har du gråtit? -Det kanske personen har, men det ska du skita i. Än en gång, skulle det vara så så berättar väll personen själv om den vill prata. (Jag är förkyld just nu, och jag ser konstant nygråten ut. Kan vara därför denna frågan stör mig så mycket...;))
  • Är du kille eller tjej? -Otroligt irriterande fråga somjag (och säkert många andra) har fått ett par gånger. Om man börjar lära känna någon kanske man vill veta, och jag kan förstå att frågan ställs då, även om den är lite onödig. Samhället VILL ha svar, allt för att kunna kategorisera in oss så att dom vet vad dom kan förvänta sig. Dock förstår jag inte vad problemet med att inte veta är när man vara sitter på samma fik, är i samma äffär, sitter på samma buss utan att ha någon som helst kontakt. Hur kommer det att påverka livet att inte veta om en okänd person ha kuk eller fitta? Antagligen minimalt. Men det är bättre att fråga personen, än att fråga sina kompisar så att hen hör. Fyfan vad irriterande det är. 
  • Varför har du inte skaffat barn än? -Personen kanske inte VILL ha barn, och är trött på tjatet, eller kanske försöker skaffa barn utan framsteg, eller är steril etc. Inte så kul att diskutera med andra kanske. Hursom så lär personen inte råka glömma att skaffa barn om den vill bara för att man inte påminner. 
  • Sedan så håller jag med om alla oskrivna regler, fråga inte om pengar, vem man har röstat på etc etc.
Nu tänkte jag på folk som man inte är vän med. Om man är vänner kan man ju känna v vad som är ok på ett annat sätt, och man kan ju i regel vara öppnare då. 
Om jag har missat något viktigt så får ni gärna lägga till det! :)

Kommentarer

  • Elias säger:

    "Hursom så lär personen inte råka glömma att skaffa barn om den vill bara för att man inte påminner."
    Haha, nä precis.
    För x antal år sedan när jag hade fast sällskap var där en på mitt jobb som tvunget skulle tala om för mig att jag ville ha barn 'egentligen', fastän jag sa att jag inte vill ha några. Den jävla människan var skitirriterande.

    Svar: Usch, det förstår jag. Samma sak med folk som berättar för mig att en dag så kommer jag växa upp och vilja gifta mig i en vit fluffklänning, jag försöker bara provocera när jag säger att jag verkligen inte vill det. Jo men tjena.
    Alex

    2012-10-10 | 00:56:40
  • Elias säger:

    Ja det har jag också fått höra, eller typ så iallafall. Jag har inte konfirmerat mig. Mormor försökte övertyga mig om att jag skulle göra det genom å säga att annars fick jag inte gifta mig i kyrkan när jag blev vuxen. Kan säga att det hotet hade inte särskilt mycket verkan eftersom jag aldrig brytt mig om giftermål ;-)

    Svar: Haha, nej jag kan tänka mig att du inte precis rusade till kyrkan för att få konfas. ;)
    Alex

    2012-10-11 | 22:48:59

Kommentera inlägget här: