varkeneller

Were here, were queer, get used to it!

Stor skillnad, tydligen.

Kategori: jämnställdhet

Diskuterade benrakning med en person i 25årsåldern igår. Hen hade den ganska vanliga uppfattningen; det är äckligt med tjejer som inte rakar benen (eller ovårdat, sa hen faktiskt). 
Jag frågade vad hen tyckte om killar som inte rakar benen, och fick svaret, jomen ingen kille gör ju det. 
Jag berättade att en av min killkompisar gör det. Hen undrade om han ville vara tjej. Jag sa att så inte var fallet, utan att han helt enkelt bara inte gillar att ha håriga ben, och att jag tycker att det är bra att han gör som han känner.
Hen fortsatte att fråga om han var gay, hade någon tonårsrevolt etc. 
För tydligen så kan man inte bara tycka om att ha hårfria ben om man är kille, man måste ha något skäl. Men om man är tjej så måste man raka sig, om man inte vill se ovårdad ut. 
Förklara gärna vart skillnaden sitter om ni vet, för jag kan inte hitta den...

Kommentarer

  • Elias säger:

    Jag känner killar som rakar hela sig. Straighta ciskillar i åldern 25-30 år som helt enkelt inte tycker om att ha hår på kroppen

    Svar: Ja, precis. Jag blev väldigt förvånad att någon verkligen kunde tycka att det var så konstigt.
    Alex

    2012-10-12 | 23:25:29
  • Pinocchio säger:

    Antingen vill man ha hår på benen (tjej eller kille, spelar ingen roll) eller så känner man sig fräschar utan hår, det är ju upp till var och en att bestämma. Jag hatar också såna här könsuppdelningar, att tjejer ska göra si och killar så. Vaddå ska? Det kanske alltid har varit väldigt uppdelat men vi lever på 2000-talet nu och folk lever som individer och inte som bara tjej/eller kille. :-)
    Synd att höra att en så pass ung person har såna åsikter.... tråkigt. :(

    Svar: Ja, det är verkligen tråkigt. Man tycker inte att det borde vara en så stor sak längre.
    Alex

    2012-10-13 | 19:52:45
    Bloggadress: http://pinocchioirl.blogg.se
  • Intersexorwhat säger:

    Åh vad jag känner igen det där! Hatar att det ska ses som någon slags självklarhet att kvinnor ska raka benen och armhålorna och samtidigt att det ska ses som någon slags självklarhet att män inte gör det. Jag själv rakar inte benen men jag rakar armhålorna. Jag har både testat rakade ben och orakade armhålor men känner att jag trivs bäst så här. Många undrar om jag är lite queer, homosexuell, extremfeminist och så vidare, men oavsett om jag är det eller inte så har det inte att göra med huruvida mina ben och/eller armhålor är rakade eller inte...

    Svar: Nej, precis. Jag är medveten om normer och så, men helt ärligt kan det väll inte vara så att just tjejer gillar att ha hårfria ben, och att killar gillar att ha hår? Det måste ju kännas precis likadant liksom.
    Alex

    2012-10-14 | 22:31:58
    Bloggadress: http://intersexorwhat.blogg.se/
  • Tomáh säger:

    Förrästen... Om man får fråga, vad identifierar du dig som -både kille o tjej, tredje könet eller "ingenting"? Kram

    Svar: Du får gärna fråga! Hmm. Det var faktiskt en så bra fråga att jag gör ett inlägg om det, där kommer svaret. (Kan kanske bli lite väl långt för en kommentar). :)) Kram.
    Alex

    2012-10-16 | 20:57:34
    Bloggadress: http://mrklila.blogg.se/

Kommentera inlägget här: