varkeneller

Were here, were queer, get used to it!

Hemma igen

Kategori: jämnställdhet

Nu är jag hemma. 
Jag har blivit klämd på röven av en gubbe. 
jag har varit tacksam att jag passerat såpass bra som kille at jag kan smita in på killtoan (kortare köer ju).
Jag har blivit flörtad med av en riktigt ful kille. 
 
Jag har också upptäckt att jag får väldigt olika bemötande beroende på hur jag klär mig och vad jag utstrålar. Om jag har på mig sådana kläder som jag brukar ha (typ jeans och skjorta, tröja, hoodie) och utstrålar det jag brukar mot folk jag inte känner eller är intreserad av (rätt kylig, avståndstagande, men trevlig om jag måste), så beteer sig folk trevligt mot mig, men låter mig vara ganska mycket. Utom vissa, som finner det intressant att ifrågasätta mig, för att jag inte följer vissa regler som egentligen inte finns. 
En kväll, när jag var sjukt trött och inte riktigt orkade ha svar på tal eller se stark ut, och hade lite mer feminina kläder så tog sig folk friheten att röra vid mig mer, inte direkt kränkande (bara snubben som tafsade på min röv), men klappade mig på axeln, kinden, la en arm om mig. Väldigt irriterande och ovant faktiskt. 
Jag antar att detta beror på att det är mer okej för både män och kvinnor att röra vid en "liten tjej" än en mer maskulin person. Man tar sig liksom rätten till det. Precis som att killar (läs gubbar) ofta kramar tjejer medan dom skakar hand med killar. 
 
Nu har jag börjat praoa, på ett café (asmysigt), och bestämt mig för att göra ett högst ovetenskapligt experiment. Nämligen att olika dagar medvetet utstråla helt olika saker, ena veckan så feminin jag kan, andra så maskulin jag kan och se om jag får olika bemötande, vilket jag är rätt säker på att jag kommer att få faktiskt. Frågan är vilka. Jag kommer att ha på mig precis samma sak; jeans och prao-tröja, förkläde. 

Kommentarer

  • Elias säger:

    Fan vad irriterande, särskilt gubbjävlen. Önskar att du klappat till honom ;-)

    Jag tror också att du kommer få olika bemötande, men jag hoppas samtidigt att du inte ska få det (om du fattar vad jag menar...) Ska i9allafall bli intressant och höra vad som händer =)

    Svar: Ja, jag borde nog gjort det… Jag förstår dig precis, jag känner och tror likadant.
    Alex

    2013-02-27 | 00:17:57
  • Intersexorwhat säger:

    Vad spännande, hoppas att du håller oss uppdaterade om hur folk förhåller sig till dig beroende på om du ser mer maskulin eller feminin ut :)

    Svar: Det ska jag absolut! :)
    Alex

    2013-02-27 | 22:32:55
    Bloggadress: http://intersexorwhat.blogg.se/

Kommentera inlägget här: