varkeneller

Were here, were queer, get used to it!

Småbarn och pronomen.

Kategori: samhälle

Jag har lagt märke till att folk ofta, när de pratar med småbarn könar sin omgivning galet mycket. Kanske är det något man gör automatiskt för att lära småbarn att se skillnad på killar och tjejer, jag vet inte.
Men sedan jag började lyssna efter det när jag har småttingar runt omkring mig, så inser jag hur sjukt ofta det händer. 
Nu tex, när jag jobbar extra på ett café, märks det. 
"Gå till flickan där borta med glaset"
"Nu kommer pojken med våfflorna"
"Säg tack till pojken"
"Vad snäll flickan var som gjorde specialmacka till dig"
Och plötsligt har jag ingen som helst lust att vara "en snäll flicka" längre.
Varför håller folk på så? Är det så viktigt att redan från början lära ungarna att man måste köna alla man ser? Att lära dem att det är så stor skillnad att man bör uttala den när man pratar om en okänd person?
Nej, jag tycker inte det. Det spelar ingen roll vad hen som kommer med våfflorna har för kön, det som spelar roll är att man får sina våfflor. 
Det ända possitiva med det hela är att jag har fått höra både "fickan", "pojken", "tjejen" och "killen". ^^

Kommentarer

  • Love säger:

    Det är nog av gammal vana föräldrar gör så. Jag nästan rodnar för att jag var likadan förut. Jag är glad att jag ändrat på det och undviker det nu.

    Svar: Vad bra att du ändrat det! :)Det är nog lätt hänt att inte tänka på det.
    Alex

    2013-04-02 | 09:55:39
    Bloggadress: http://www.lovetosses.blogspot.se/
  • Intersexorwhat säger:

    Jag undrar dock om det inte beror på att de vill att barnet ska hänga med på vem de pratar om. Inte för att jag, om jag var ett barn igen, skulle tycka att det var enklare att hänga med, men jag tror att många föräldrar resonerar så. Trist oavsett.

    Svar: Ja, det är det nog... Det är mest logiskt.
    Alex

    2013-04-02 | 14:33:45
    Bloggadress: http://intersexorwhat.blogg.se/
  • Samuel Mattson säger:

    JAG VET! märkte också detta sjukt hårt i påskas när jag umgicks med massa släkt, och kusinbarn på 2-7 år. fy fasen vad det könades hit och dit.. till och med djur tycker folk att det är viktigt att kalla ett pronomen efter vad de har mellan benen.

    tyckte det var extra knäppt att mina släktingar var på de här kidsen med 'lilla flickan' och 'tuffa grabben' ,, när jag sitter bredvid och är produkt av detta beteende och bryter totalt mot det de indoktrinerat alla barnen i släkten i. Kan tyckas att de kanske skulle fått sig en tankeställare och liiiiiiite undvika att pracka på barnen dessa bestämda könsroller.

    men icke.
    ibland blir en bara så trött
    fast ja, det är kanske då fighten skall tas.. och argumentera för sin sak.. öppna folks ögon. få de att fatta.

    Svar: Ja, mycket konstigt. Jag har själv en hund som jag iof lönar rätt till vardags, men om någon säger fel rättar jag inte. Jag vågar nämligen påstå att hon inte kommer må dåligt vad vi än kallar henne, och det lär inget djur göra. Ja, man borde väl ta fighten, men iblan orkar man inte, och det är okej. :)
    Alex

    2013-04-19 | 01:41:25
    Bloggadress: http://samharam.blogg.se

Kommentera inlägget här: