varkeneller

Were here, were queer, get used to it!

Kan man ändra sitt värde genom sex?

Kategori: samhälle

”Jag tror jag ska spara mig. Jag tycker det är fint.”

”Nej, det är inte fint.”

”Jo, men alltså om man sparar sig frivilligt är det ju det.”

 

Kan man det? Förändra sitt värde genom sex?

Blir man äcklig om man har sex? Eller inte lika ren? Inte lika fin? Blir man automatiskt en liten slampa som inte är flickvänsmaterial längre, utan bara en värdelös knulldocka?

 

Är man misslyckad om man inte har sex? Tyder det på att man är oattraktiv? Ful?

Kan man aldrig hitta en kille om man inte haft sex, är man bara jobbigt oerfaren då?

 

Det finns sjukt många åsikter om ämnet.

Några säger att man ska ta det lugnt, vänta på den rätte. Av nästa får man höra att man ska leva livet och leka av sig.

Någon skryter om hur många den legat med, nästa blir kallad slampa.

 

Detta tycker jag är helt galet.

Hur kan sex förändra ens värde? Det är bara en stor jävla lögn. Ändå förs den vidare, och får många unga tjejer att känna sig värdelösa på ett eller annat sätt.

Har man haft sex förväntas man ångra det, men om man är oskuld förväntas man vilja bli av med den. Var tog logiken vägen?

 

Vissa gör det dessutom ännu svårare; som dialogen i början visar på, att man ska spara sig, det är fint, men bara om man har ett val.

Alltså: Det är fint att säga nej till sex för sakens skull, men bara om man har fått förfrågan om sex. Om man har gjort ett aktivt val.

Har man aldrig haft chansen, så blir det plötsligt bara patetiskt.

 

Är det verkligen okej att ha det såhär, att skuldbelägga ungdomar för sex, i princip hur man än gör? Nej, jag tycker inte det.

Ofta är det nog vi ungdomar som beter sig så här sjukt mot varandra iof, men, åsikterna måste ju ha kommit någonstans ifrån?

Mitt förslag är att vi blir medvetna om detta problemet, som det faktiskt är, och sedan slutar skuldbelägga folk från alla håll samtidigt.

 

Texten handlar om heterosexuella cis-tjejer i första hand. Jag menar heller inte att det ena är bättre än det andra, bara att man borde kunna göra det som känns bäst för en själv utan att bli dömd eller ifrågasatt någonstans ifrån.

Detta är den första versionen av denna texten, som är skriven för att lämnas in till min svenskalärare såsmåningom. Kom på att den på sätt och vis är relaterad till bloggen, och att jag lika gärna kunde lägga ut den här också. 

 

Kommentarer

  • Elias säger:

    Jättebra inlägg, tack för det =)

    Det kallas förresten "dubbelbestraffning" om du vill ha ett fint ord till ditt svenskaarbete ;-)

    Svar: Tack!Och tack för tipset, det ska användas. :D
    Alex

    2013-03-19 | 16:20:49
  • Intersexorwhat säger:

    Bra val av ämne att skriva en svenskauppgift om! Blev lite nyfiken dock, vad för slags text är det ni ska skriva? Debattinlägg? Argumentationstext? Något annat?

    Svar: tack. :)Jag vet inte, hon sa något i stil med (till bara mig, när jag påpekade att jag inte fått någon riktig chans att göra något på hela terminen) "om du vill höja ditt betyg kan du ju skriva något om något som intresserar dig eller en berättelse eller så…".
    Så då skrev jag denna. Men den blev väl lite som du är inne på, någon slags argumentationstext eller debattinlägg. :)
    Ja
    Alex

    2013-03-19 | 22:38:32
    Bloggadress: http://intersexorwhat.blogg.se/
  • tomaten säger:

    Ja, jättebra inlägg! :)

    Jag har inte tänkt på detdär så mycket innan, men det stämmer ju väldigt bra överäns med hur du har skrivit.

    Svar: Tack! :)
    Alex

    2013-04-07 | 11:26:58
    Bloggadress: http://mrklila.blogg.se/

Kommentera inlägget här: