varkeneller

Were here, were queer, get used to it!

Transexuell, pedofil…..

Kategori: samhälle

Vi har precis fått biologiböcker i skolan, och naturligtvis var jag tvungen att bläddra fram till sex och samlevnad. Detborde jag inte ha gjort, om man tänker på hur mycket irritation det skulle ha besparat mig. Jag finner följande:
 
Transsexuallitet är alltså ett annorlunda sexuellt beteende?
Vad jag vet så har transexualitet ingenting med sexualitet att göra. Inte transvestitism.
Det är dessutom väldigt intressant att dom skriver om trans i samband med incest, våldtäckt, blottare, pedofili, sadism och masochism. Det är ju i en helt annan kategori. Dessutom, hur bra är det att skriva om trans i samband med pedofili och våldtäckt, vafan ger det för bild? 
Sättet dom beskriver transexualitet på, "person som önskar tillhöra det andra könet" enl mig skulle det varit en bättre förklaring "person som föddes i ettannat köns kropp". Det är betydligt närmare sanningen. 
Detta är några av dom sakerna som stör mig med denna delen av vår bok. Ni får gärna fylla på om jag glömt något viktigt fel. 
För övrigt är denna bok från 1995, alltså tre år äldre än mig. Kroppen har kanske inte förändrats så mycket sedan dess, men av bara denna bilden så tycker iaf jag att det kanske är dags att byta. 

Kommentarer

  • mrklila säger:

    Fan vad dumt! Jävla idioter som skrivit boken som ger ungdomar den synen på transpersoner...
    Och dessutom så var det så dåligt förklarat på allt!!
    Du går ju på utredning, och är i min ålder, så jag undrar hur du började med den, liksom hur du fick tag i folk osv... För allmänpsykatrin (stavas?) säger att det är för dem över 18...
    :-)
    Sköt om dig

    Svar: Ja, det ger verkligen en dålig bild. Jag ringde och beställde tid hos en psykolog på ungdomsmottagningen (säg när du ringer att det är om trans, tror dom brukar ha någon som är bra på det området), sen går du där ett tag (för mig blev det lite mindre än ett år), sen hoppas du på remiss till bup, där dom fortsätter (där är jag nu), som hoppas man att don förstår att man är seriös, och inte bara rebellisk, och skickar en vidare till sexolog (jag hoppas kunna få en remiss skickad i år). Så börja med att gå/ringa och beställa tid på UM, tror du kan hitta deras nummer på hemsidan umo.se. Var dock berädd på att personen du träffar inte har hundra koll på allt, och var noga med att förklara att du har funderat på detta länge, att det inte bara är ett påhitt.
    Förlåt om jag lät negativ, är bara lite irriterad på att det tar sådan tid (och än har det bara börjat).
    MEN, det går framåt, och det är allt jag kan begära.
    Om du vill prata mer om utredningen, eller fråga mer "personliga" frågor om hur det har gått för just mig, vad dom har frågat osv så får du gärna maila mig! :)
    Alex

    2012-10-23 | 19:22:07
    Bloggadress: http://mrklila.blogg.se/
  • Queerfisken säger:

    RFSL Ungdom gjorde för några år sedan en granskning av skolans biologiböcker. Finns den med där? http://www.rfslungdom.se/biologiboksgranskningen

    Anyhow borde din biologibok skickas tillbaka till förlaget för destruktion, då den sprider felaktig information. Blir så jävla arg på sådant här.

    Svar: Nej, den verkar inte vara med där. Ja, verkligen. Sa till läraren att det är fel, men hen sa bara att resten stämmer, och då är det onödigt att haka upp sig på det… Jag blir så frustrerad. Ska bli spännande att ha sex och samlevnad till våren...
    Alex

    2012-10-23 | 19:34:34
  • Elias säger:

    Nu kanske jag är petig men där står dessutom i stycket ovanför att "troligtvis är den hetero- eller homosexuella läggningen grundlagd före puberteten" alltså GRUNDLAGD det låter ju som att det är något som påverkats under barndomen att bli det ena eller det andra, som att det är något man kan påverka med särskild uppfostran ^^

    Svar: Man kan inte vara för petig! ;) Men jo. Typ "Kalle var med i en mycket traumatisk bilolycka när han var åtta år, och troligtvis blev hans homosexuella läggning grundlagd då".
    ;)
    Alex

    2012-10-25 | 19:39:24
  • Elias säger:

    Ja precis

    2012-10-28 | 19:09:40

Kommentera inlägget här: