varkeneller

Were here, were queer, get used to it!

Lalalalalalalal

Kategori: hbtq

Jag har nu, eefter att bruden som jag snackar med på UM tippsat om det, skrivit ett brev till skolan. Här kommer det:

Till rektorn och alla andra som jobbar på Degebergaskolan:

Hej

Jag ville bara säga att jag är trans-person (intergender närmare bestämt) och queer. Jag vill verkligen inte höra att det ”bara är en fas”, för i så fall har jag varit i den fasen sedan jag var typ fem år eller något sådant. Jag har jävligt stora problem med detta. Inte just att jag är HBTQ utan att alla (ALLA) tar mig så förgivet. Jag får frågan om jag har någon ****VÄN, inte om jag är tillsammans med NÅGON. Jag blir indelad med de av samma biologiska kön som jag. Folk ser mig automatiskt som ”en av ******”, inte som en egen person! Allt detta är bara för att dom VET vad jag har mellan benen, för att jag har ett könsbestämt namn osv, men ingen verkar lägga märke till mitt könsuttryck.

Det är något som är otroligt konstigt, att man delar in folk efter om de har fitta eller kuk, det bara förstärker tvåkönsnormen och får faktiskt vissa att känna sig oerhört kränkta, förbisedda och diskriminerade. Som om intergenders, nongenders, biggenders mf inte ens existerade, men det gör vi, och kanske är det dags att börja tänka på oss också.

Jag har bett en lärare att sluta dela upp oss i grupper efter kille/tjej eftersom den personen gör det ofta, jag förklarade varför och att jag skulle bli glad om det ändrades. Läraren såg på mig uppifrån och ner, och sa: ”Jag tycker att du set ut som en (mitt biologiska kön)”. Redan nästa lektion var vi uppdelade i kille/tjej igen.

Gång på gång säger folk flata/bög som skällsord, men ingen reagerar. Kanske är det inte lönt, men ändå: gör något. Att folk använder det som skällsord förstärker heteronormen.

Ni har säkert råkat säga tex ”Hej tjejer”, och sedan insett att det är en kille bland alla tjejerna? Killen brukar bli lite stött och man brukar säga förlåt och sen skratta bort det. Så känns det för mig varje dag, och det är grymt irriterande. Men i mitt fall säger ingen förlåt, för ingen förstår.

Det har säkert märkts på mig att jag har börjat må riktigt kasst, jag har börjat skolka, slutat plugga, inte varit så trevlig, och sjunkit på många andra plan också, men ingen har reagerat eller ens tillsynes brytt sig. Kanske verkar det som om jag inte vill att någon ska bry sig, men egentligen är det kanske precis det jag vill.

jag skulle bli jätteglad om ni kunde prata med klasserna om HBTQ, och framför allt trans, för ingen verkar veta någonting om det. Glöm bara inte att det inte bara är transsexuella och ”transor” som ingår i begreppet trans personer, utan många fler också. Om ni hade försökt undvika att dela upp folk kille/tjej hade det också varit super! Så snälla, försök att göra dessa ändringarna, och tveka inte att prata med folk som verkar må dåligt.

Jag mår som sagt inte dåligt just för att jag är HBTQ, jag skulle aldrig se ner på mig själv på det sättet om ni förstår vad jag menar, utan på grund av andras okunskap och i vissa fall respektlösa beteende! Jag är inte dum i huvudet, bara kännslomässigt intersexuell.

Om ni inte till 100% förstår alla ord jag använt, eller är osäkra på något inom HBTQ så kan ni kolla in på

www.transformering.se

där har de väldigt bra information. Om ni har några frågor till mig så borde ni kunna hitta mig, det behövs nog inte ens så mycket ansträngning om man bara tänker till. Jag är öppen för samtal.

Jag ger er dessutom en plansch som jag har fått på ungdomsmottagningen, som det skulle vara snällt om ni ville sätta upp.

Hoppas att ni har haft en härlig påsk.

MVH

Detta brev la jag i min rektors "postfack" idag, och det ska bli intressant att se om det händer något. Jag valde att vara anonym, eller halvanonym ska man kanske säga, för att jag vill inte att dom ska prata med mig för att dom måste, utan bara om dom faktiskt bryr sig! Det borde vara rätt lätt att hitta mig, jag skrev ju om ett konkret exempel, och jag är nog den ända på skolan som öppet ifrågasätter normer mm. Men det viktigaste är iaf att dom tar upp det med klasserna.

Ha det gött!

Kommentarer

  • Gaymasen säger:

    Aw TACK! Superglad jag blir för så fin kommentar. :))



    Kraaam!

    2012-04-12 | 19:27:32
    Bloggadress: http://gaymasen.se
  • Intersexorwhat säger:

    Bra brev! Väntar med spänning på uppföljningen c:

    2012-04-22 | 22:32:09
    Bloggadress: http://intersexorwhat.blogg.se/

Kommentera inlägget här: