varkeneller

Were here, were queer, get used to it!

Pronomen

Kategori: transsnack

Pronomen.
Just nu blir jag kallad hon. Där jag bor nu har jag bott i princip hela mitt liv, och nära nog alla ser mig som tjej. Jag har två år kvar tills jag flyttar och börjar gymnasiet. När jag flyttar och "börjar om" så vet jag inte vad jag kommer bli kallad eller vilja kallas. Känner inte mig bekväm med hon eller han, men inte heller med hen. Jag vill inte bli kallad hon, eftersom att folk automatiskt ser mig som tjej då, likadant med han. Samtidigt känns det fel med hen, men jag tror att det beror på att det är så nytt och uppmärksammat. Om man använder hen så tänker folk till, stannar upp och sen går dom tillbaka till ämnet igen. Jag vill inte att folk ska reagera så så fort någon pratar om mig. Förhoppningsvis ändras detta rätt snart, och blir mer "normalt" och accepterat, men då måste ju några gå först och ta bort det nya och ovanliga med hen.
Just nu får folk dock kalla mig hon, eller vad fan dom vill. Det är liksom inte lönt att ändra på saker nu. Här känner folk mig som en liten flicka, och jag är tyvär väldigt säker på att det inte går att ändra på.

Kommentarer

  • Intersexorwhat säger:

    Jag har börjat använda "hen" så mycket nu att jag inte tar någon större notis om ordet längre. :) Det är bara när det kommer till objektsformen (honom/henne) som jag blir stum och liksom inte vet vad jag ska säga, då är det lätt att det blir "denne" eller någon annan omformulering istället. Personligen föredrar jag "henen" som objektsform hellre än "henom", men jag vet att "henom" idag är större. Ordet "henen" är inspirerat av finskans "hänen" som är böjningen av "hän" därifrån "hen" är inspirerat.

    2012-06-12 | 22:29:43
    Bloggadress: http://intersexorwhat.blogg.se/
  • Alex säger:

    Ja, man vänjer sig väll… Hmm, henen låter ju faktiskt bättre. Henom låter så… påhittat, stelt? Tack för tipset!:)

    2012-06-13 | 22:04:11
    Bloggadress: http://varkeneller.blogg.se/
  • Transigt säger:

    Jag blir så jävla imponerad av dig! Har precis hittat rätt och börjat kalla mig intergender. Jag tycker också att hen är problematiskt jag föredrar den som pronomen. T.ex. "Den är så himla rolig att vara med". En del tycker att det låter som en sak när en säger den bara sådär men i vardagligt tal blir det naturligt. Det är ju lite som att säga den personen fast att inte säga personen. Typ!

    Svar: Tack! Vad bra att du har hittat ett pronomen som passar dig. För mig känns det sjukt viktigt att kalla mig någonting, inte bara vara, om du förstår. Ja, hen känns just nu lite krystat, och säger man det så brukar folk ofta tänka till innan dom är med igen. Det kommer säkert ändras med tiden dock. Den funkar ju också bra. :)
    Alex

    2012-08-30 | 22:13:44
    Bloggadress: http://transigt.blogg.se

Kommentera inlägget här: