varkeneller

Were here, were queer, get used to it!

Men är det OK att SPOTTA på golvet då?!

Kategori: hbtq

För ett tag sedan var jag hos min granne. Hen är penisionär och brukar vara intressant att prata med (kanske ska tilläga att hen inte har en aning om att jag är hbt). Denna dagen halkade vårat samtal in på mina kompisar i "stan" (märks att man bor på landet ;)). Jag berättade om en tjej, och min granne frågade om hon hade någon pojkvän. Jag svarade att hon inte hade någon pojkvän just då, och att hon var queer, och lika gärna kunnde träffa en tjej, eller något annat. Hen visste inte så mycket om hbt i allmänhet och bad mig förklara vad queer var. Jag förklarade att för min kompis (queer är kan ju betyda olika för olika människor) var det att hon inte bryr sig om kön, det hon bryr sig om är personen. Att hon går sin egen väg, och i vissa fall korsar könsnormerna, och skiter i vad andra tycker om det. Min granne frågade lite, tex; Men beter hon sig normalt? Är hon trevlig? Vad har hon för kläder? Jag svarade, och försäkrade att min kompis var minst lika trevlig som alla "vanliga" hetero-cis-människor. Skillnaden var bara att hon kan bli kär i vilket kön som helst, och vågar vara sig själv och göra det hon vill. Då sa min granne: Men så funkar det ju inte, om du kommer hem till mig och spottar på golvet, trots att du vet att man inte ska göra så, men gör det ändå, tycker du att det är okej? Jag blev helt ställd. Jag sa att det inte var jämförbart, men sen gav jag upp.
Är det inte rätt sjukt att jämföra att spotta på någon annans golv och att älska vem man älskar? Det tycker iallafall jag.

Kommentarer

  • Pinocchio säger:

    Vissa vill nog inte förstå sig på hbtq-världen.. Det är nog för annorlunda och komplicerat för dom.

    2012-06-01 | 13:11:49
    Bloggadress: http://pinocchioirl.blogg.se/
  • Intersexorwhat säger:

    Jag fattar inte kopplingen alls... Eller menar hen att om du spottar på någon annans golv och om du blir kär i en person som denna "någon annan" inte tycker att du ska bli kär i så är du jobbig för att du gör något som du inte "får" göra? Ack för oförstående människor.

    2012-06-03 | 19:41:05
    Bloggadress: http://intersexorwhat.blogg.se/
  • Alex säger:

    Inte jag heller... Jag antar att det är något sådant. Men visst är det lite intressant att man kan dra slutsatsen att bara för att man inte blir kär i ett specifikt kön, tycker att det är ok att spotta på golvet.

    2012-06-03 | 20:05:22
    Bloggadress: http://varkeneller.blogg.se/

Kommentera inlägget här: