varkeneller

Were here, were queer, get used to it!

Osäker könsidentitet

Kategori: transsnack

När jag för ett par dagar sedan pratade med min psykolog från UM i telefon om vad hon skulle säga till min mentor, hur vi ska lägga upp allt osv så sa hon ungefär "ja men då berättar jag för din mentor att du helt enkelt är  osäker på din könsidentitet blablabla..." 
Jag förstår uttrycket, att det kanske kan förklara min situation för folk som inte är så insatta i just MITT fall, men faktiskt, när man tänker på det, så stämmer det inte. 
För ett år sedan hade det stämt, då var jag ju sjukt osäker. Nu däremot ÄR jag säker, väldigt säker; jag är inte tjej, jag är inte kille, jag är jag, och vill man av någon andledning beskriva mig med ett ord så är det intergender. 
Så var skulle jag vara osäker på min könsidentitet? Jag tror att det inte är JAG som är osäker, men att samhället är osäker på min säkerhet.
För hur fan kan en 14åring komma och säga att hen inte är tjej -eller kille?! 
Man kan inte bara acceptera det, utan bestämmer sig för att jag bara är osäker, att jag inte riktigt har koll. För, herrergud, man måste ju vara något. Antingen kille eller tjej. 

Kommentarer

  • tomáh säger:

    idiot. Inte du, utan psykologen. Vissa, även såna transperaoner som mig, har en så stel syn på kön -att det bara finns tjejer och killar. Det gör det inte!! Det finns en massa olika kön, det är bara det att samhället bara kan räkna till två och inte fler. Den lilla hjärnan av samhället kollapsar nämligen då...
    Jag tycker att det är synd att de flesta människor måste sätta kön på allt osv.
    Du är vad du är -varken kille eller tjej, fin och underbar -du är Alex! Det är inte ditt fel att samhället ser ut som det gör. Många vuxna tycker att ungdomar inte förstår saker osv men det gör vi visst! Vi kanske inte har levt ut våra liv än, men vi är iallafall stora nog att ha egna åsikter om kön. Det är precis som att en biologisk kille anser sig vara cisgender - precis lika naturligt som att en biologisk tjej anser sig vara intergender. (eller hur som helst!)
    Den fysiska världen är bara ett skal.
    Kram

    Svar: Väldigt sant. Ja, det är lite skumt, vi kan åka till månen, scanna av hjärnan, bota cancer i vissa fall, men vi kan inte ta in att inte alla är kille eller tjej. Ganska sjukt.
    Tack! <3
    Alex

    2012-09-24 | 16:53:53
  • tomáh säger:

    Hej! Kolla in min nya blogg! Denna handlar inte lika mycket om mitt personliga liv, utan mer om andra saker angående trans och jämnställdhet!
    :-)
    Har inte kommit igång riktigt än, men men...

    Svar: Kul att du skaffat en ny! Antar att jag kan länka till den också? :)
    Alex

    2012-09-25 | 07:37:59
    Bloggadress: http://mrklila.blogg.se/
  • Elias säger:

    Visst är det typiskt. Inte ens de som anses vara proffs kan gå ifrån normen, de bara måste kunna stoppa ner en i en låda med en lapp på som talar om vad den innehåller ^^

    Svar: Ja, ellerhur. :P
    Alex

    2012-09-26 | 18:39:00
    Bloggadress: http://transkille.blogspot.se
  • tomáh säger:

    Såklart du kan! :-)

    Svar: :)
    Alex

    2012-09-26 | 21:47:52
    Bloggadress: http://mrklila.blogg.se/

Kommentera inlägget här: